Anatomia Europy. Ukraina, Rosja, Białoruś


Kurator:
 Ksenia Kaniewska
Projektanci – I część: Maria Volokhova, Olia Gorohova, Tanya Klimenko,
Projektanci – II część: Studio Gizmo Design Bureau, Andriana Chunis, Andrii Diedyk, Nadia Bavolyak, Daryna Chopyk, Grupa Manifesto, Ira Bilogan, Kateryna Sokolova, Khrystyna Andrunyk, Nadia Bavolyak,Natalia Kolpakova, Olga Minkina, Roksolana Ruzhylo, Roman Demkiv, Studio Combinanta, Studio Design Bureau Hochu Rayu, Studio Kononenko ID, Studio Mukomelov, Yurii Cegla

Projekt stanowi zwieńczenie tryptyku wystaw sztuki wschodniej: …i obudziłem się w Europie (2011), Bóg, humor, ojczyzna. Projektowanie rosyjskie (2012) i Białoruś. Ulica, której nie ma (2013). Artyści z krajów, które narodziły się w wyniku rozpadu ZSRR mieli możliwość zamanifestowania swoich postaw wobec współczesnego świata i rodzimej kultury i sztuki. Projekt, po wielu modyfikacjach, ostatecznie przyjął charakter transnarodowy – dotyka kwestii lokalnych, ale w kontekście międzynarodowym. W obecnej rzeczywistości, kiedy człowiek, obywatel, artysta staje się narzędziem walki politycznej, a świat tonie w szarości i kłamstwie, nasz przekaz ma być prosty i przejrzysty. Proste hasła. Czerń i biel. Żadnych półtonów. Cienia.

Projekt składa się z dwóch części. Pierwsza opiera się na pracach z porcelany, która dziś zaczyna odgrywać nowe role. Krucha i kapryśna materia dzięki niesionym treściom staje się kulturowym i politycznym manifestem. Maria Volokhova z Ukrainy, Tanya Klimenko z Rosji i Olia Gorohova z Białorusi. Kobiety. Tak jak Europa, Ukraina, Rosja i Białoruś. To prostymi słowami kobiet snuta opowieść o tożsamości i tradycji. O wolności i rewolucji.

Druga część to obiekty stanowiące manifest pokolenia, któremu przyszło tworzyć w tych niezwykle trudnych czasach. Fizycznie odczuwalne fascynacje wewnętrznym światem człowieka jako inspiracja dla fantasmagorycznych kompozycji. Człowiek jako najbardziej idealna maszyna, jaką kiedykolwiek stworzono, Homo machine, którą od lat starają się manipulować systemy polityczne, społeczne i religijne. Na drugim biegunie cierpiąca, rozbita Europa. I dopóki, wyrzucone poza nawias, poszczególne części ciała będą chorować, organizm ten nie będzie w stanie funkcjonować prawidłowo.

Maria Volokhova / Ukraina
Urodziła się na Ukrainie, obecnie mieszka i pracuje w Berlinie. Studiowała m.in. w Japonii (ceramika na Tokyo Art University, GEIDAI) oraz w Accademia di belle Arte w Bolonii we Włoszech. Fascynuje ją przede wszystkim świat wewnętrzny człowieka. Jej projekty są wypadkową obserwacji budowy narządów, konstrukcji mózgu, reakcji nerwów czy skomplikowanego systemu obiegu krwi w organizmie.

Olia Gorohova / Białoruś
Białoruska artystka, głównie zajmuje się porcelaną i grafiką. Mieszka w Oslo (Norwegia). Ukończyła College Artystyczny w Mołodecznie, w latach 2005–2009 uczyła się w Państwowej Akademii Sztuk w Mińsku na wydziale ceramiki. Nie widząc perspektyw dla dalszego rozwoju, wyjechała z Białorusi. Jej twórczość oscyluje wokół problematyki sprzeczności i kontrastów – zarówno w formie, jak i w treści. Często sięga do mitologii i literatury.

Tanya Klimenko / Rosja
Urodziła się w 1988 roku w Rostowie nad Donem w Rosji. Ilustratorka, projektantka, jej głównym tworzywem jest porcelana. Mieszka i pracuje w Moskwie. Ukończyła Akademię Architektury i Sztuki w Rostowie. Znana jest przede wszystkim jako autorka niezwykłych serii obiektów z porcelany. Tworzy fantasmagoryczne cykle oscylujące wokół tradycji, wierzeń i legend starej Rosji, ale w bardzo nowoczesnym wydaniu.

Ksenia Kaniewska / Kurator
Mieszka w Warszawie. Historyk sztuki i absolwentka wydziału Filologii Ukraińskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Tłumaczy z ukraińskiego współczesną prozę i poezję. Ukończyła także podyplomowe studia kuratorskie na wydziale Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, których zwieńczeniem była dyplomowa wystawa „Szczyt bohaterów” pod kierunkiem Andy Rottenberg. Działając na pograniczu sztuki i literatury, zafascynowana ukraińskim postmodernizmem, za obiekt swoich badań przyjęła pokolenie transformacji krajów byłego Związku Radzieckiego. Interesuje ją geopolityka i sztuka krajów dawnego Bloku Wschodniego. Prowadzi akcje mające na celu nagłośnienie problemu represjonowania artystów (przede wszystkim Białoruś i Ukraina). Od kilku lat pracuje w redakcji magazynu wnętrzarskiego Elle Decoration.

Off Piotrkowska, Piotrkowska 138/140
Galeria Off
10.10 – 19.10 10:00-19:00