• Wydarzenie minęło.
Blok wykładów: Brave New Client, Design Alive Talks


Design Alive Talks

Termin: ​18.10.2014​, 11:00–14:30
Miejsce: Centrum Konferencyjne 1, Tymienieckiego 3, sala konferencyjna, budynek C, parter

Poszukujący gotowych rozwiązań, ponadczasowych produktów, kreatywni, łowcy trendów, luksusowi, zorientowani na cenę, esteci, minimaliści, hipsterzy, ceniący wolność, rodzinni, mobilni, w podróży, single, wciąż online, aktywni, pasywni, różni. To MY – klienci pokolenia X, Y i Z poddawani ciągłym obserwacjom i badaniom, kształtujemy świat produkcji. Nasze rozmaite potrzeby są rozpoznawane i zamieniane w rzeczy, usługi, aplikacje – masę nowości. W jaki sposób budować zrównoważoną relację między naszymi potrzebami, a biznesowymi celami firm? Jak budować przyszłość, w której utrzymamy harmonię między konsumpcją, wolnością, rozwojem, ekologicznym i ekonomicznym porządkiem? Na czym powinny być oparte biznesy przyszłości? Jaka będzie nasza rola w ich tworzeniu i rozwoju?

Blok wykładów Design Alive Talks odbędzie się pod patronatem magazynu Design Alive.

 

HARMONOGRAM

Power Speech Design Alive, Klient asceta
Prowadzący: Ewa Trzcionka
Godzina: 11:00–11:15

Odpowiedzialni, ekologiczni minimaliści – klienci nowego porządku. Tak bardzo uświadomieni, że ból sprawia im każdy zakup nowego przedmiotu. Nie chcąc wprowadzać w obieg kolejnego odpadu – reperują, grzebią po strychach, kupują w komisach i lumpeksach, niezależnie od zamożności. Zamiast poddawać się komercyjnym banałom inwestują w dzieła sztuki, poszukują unikatów. Kiedy decydują się na nabycie, to jest to decyzja na wskroś przemyślana. Zwykle na lata. Co na to rynek? Na czym oprzeć biznesy przyszłości? Czym urzec zakupowych ascetów? A może ci „ostatni sprawiedliwi” to przedsmak nadchodzącej dekadencji?

Ewa Trzcionka
Redaktor naczelna „Design Alive” – magazynu dla opiniotwórczych środowisk kreatywnych. Pełny inteligentnych inspiracji i szlachetnych idei w designie, modzie architekturze i stylu życia. Inicjatorka nagród Design Alive Awards, pierwszych w Polsce gdzie międzynarodowa kapituła nagradza za kreatywne myślenie w kategoriach animator, strateg i kreator. Ukończyła Inżynierię Produkcji na Wydziale Budowy Maszyn Politechniki Łódzkiej oraz Akademii Techniczno-Humanistycznej, co pozwoliło jej patrzeć na design, jak na narzędzie innowacji i jednocześnie jak na proces spełniania pragnień człowieka.

IKEA – Mniej Więcej
Prowadzący: Tomek Rygalik
Godzina: 11.15-11.45
Miejsce: Centrum Festiwalowe 1, sala konferencyjna, budynek C, parter

Rzeczy na świecie jest zbyt wiele. Codziennie projektujemy i produkujemy nowe, ale czy lepsze? Od ponad dziesięciu lat Tomek Rygalik w swojej pracy projektowej, publikacjach i wykładach bada i tłumaczy jak się w tym nadmiarze nie pogubić. Czy żyjąc skromniej, wzbogacasz swoją egzystencję? Jakie produkty i strategie projektowania mają sens w dzisiejszym świecie? Dla konsumentów jest to lekcja sztuki wyboru, dla projektantów lekcja głębszej świadomości i pokory.

Tomek Rygalik urodził się w Łodzi w 1976 roku. Przez dwa lata studiował architekturę na Politechnice Łódzkiej. W 1999 roku ukończył wydział Wzornictwa Przemysłowego na Pratt Institute w Nowym Jorku. Po ukończeniu studiów pracował jako projektant dla wielu klientów i firm projektowych w Stanach Zjednoczonych. W 2003 roku rozpoczął studia magisterskie na Royal College of Art w Londynie.
Po ich ukończeniu w 2005 roku został pracownikiem naukowym w zespole badawczym przy RCA. W tym samym czasie założył własne studio projektowe z siedzibą w Londynie i Łodzi. Od 2008 roku prowadzi zajęcia na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (Pracownia Projektowania PG13), a w 2009 roku na stałe przeniósł się do Warszawy. W 2010 obronił pracę doktorską na ASP. Od roku 2010 do 2012 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Comforty, wiodącej polskiej marki meblowej. Projektuje między innymi dla Moroso, Noti, Profim, Siemens i Ikea. Od 2013 jest dyrektorem kreatywnym firmy Paged.

Geberit – Design w czasach pesymizmu
Prowadzący: Janusz Kaniewski
Termin: 18.10 (sobota), 11:45–12:15
Miejsce : Centrum Festiwalowe 1, sala konferencyjna, budynek C, parter

Moja pierwsza refleksja jest taka: ogromną wadą prawie wszystkich szkół projektowych, które zdążyłem poznać (warszawska Architektura, IED, w dużej mierze RCA) jest koncentrowanie się na społeczeństwie młodych, aktywnych, on-line itp., a niezauważanie starych, niedostosowanych, off-line, nienowoczesnych, nietolerancyjnych, zagubionych, introwertyków, niesympatycznych, sfrustrowanych, zawiedzionych, zgryźliwych, nie lubiących innych. A ich jest coraz więcej, może nawet więcej niż tych młodych szczęśliwych i będzie jeszcze coraz więcej, bo bogata Europa się starzeje. Zainteresowanie nimi widziałem tylko w dwóch szkołach projektowych – Interactive w Ivrei i w Fachchochschule w Pforzheim oraz sam zrobiłem z tego semestr w IED. Siedząc godzinami na kwejku, i czytając wpisy dzisiejszych trzynastolatków, spodziewam się za kilka lat lawiny egoizmu, atomizacji, ksenofobii, konserwatyzmu, aspołeczności – to będzie odwrót od dzisiejszego wzrostu zainteresowania przestrzenią publiczną. I na to żadna polska szkoła projektowania czy architektury nie jest przygotowana, absolwenci będą biedować, bo zrobili wesołe gadżety, a prawdziwa forsa jest gdzie indziej. Więc żeby mój wykład na ŁD miał sens to będę musiał wsadzić kij w mrowisko, odwrócić kotka ogonkiem i dać mojej wypowiedzi tytuł „Design w czasach pesymizmu”.

Janusz Kaniewski
Wieloletni projektant Pininfariny i Ferrari, autor lub współautor wielu współczesnych samochodów. Doradca Prezydenta Gdyni, pierwszy i jedyny nie-architekt w SARP, członek Rady Programowej biuletynu „SARP-Arch”. W 2012 roku Janusz Kaniewski zajął drugie miejsce w rankingu najbardziej innowacyjnych przedsiębiorców w Polsce według magazynu Forbes. Otrzymał także najwyższy wyraz uznania w zglobalizowanym świece: pojawiły się pierwsze podróbki jego produktów. Wiosną 2014 r. obchodził 25-lecie pracy twórczej. Z tej okazji w październiku 2013 Wydawnictwo Bosz opublikowało album „Janusz Kaniewski. Design”. Jego autorskie biuro Janusz Kaniewski Design jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych pracowni projektowych w Polsce.

Barlinek – Kreacje z natury
Prowadzący: Przemo Łukasik
Godzina: 12:15-12:45

„Kreacje z natury” – projekt realizowany przez markę Barlinek – producenta podłóg drewnianych – wraz magazynem „Design Alive” to konkurs dla architektów i projektantów oraz cykl warsztatów rzemieślniczych. To także niezwykła przestrzenna instalacja stworzona z barlineckiego drewna, specjalnie na Łódź Design Festival, przez architekta Przemo Łukasika, twórcę legendarnego Bolko Loftu.

Wystąpienie Przemo Łukasika będzie podróżą w świat natury: człowieka i architektury. Jak natura ludzka wpływa na architekturę i odwrotnie? Co dzieje się, gdy przedefiniowaniu ulegają pragnienia ludzi? Jak radzi sobie z tym wyzwaniem nie tylko jako współtwórca jednej z najbardziej uznanych pracowni architektonicznych w Polsce, ale także jako człowiek o nietuzinkowych pasjach.

Prelegent: Przemo Łukasik
Biografia prelegenta: Architekt. Studiował architekturę na Politechnice Śląskiej w Gliwicach oraz w Ecole d’Architecture Paris-Villemin w Paryżu we Francji. W 1997 roku, wraz z Łukaszem Zagałą, założył własną pracownię architektoniczną: medusagroup, która dziś jest rozpoznawana dzięki swemu bezpretensjonalnemu podejściu do architektury i projektowania. Przemo Łukasik to także twórca Bolko Loftu – pierwszego loftu w Polsce, który stał się Ikoną Polskiej Architektury oraz człowiek o oryginalnych pasjach: uprawia triathlon oraz kolarstwo na tzw. ostrym kole (technika jazdy z utrudnionym hamowaniem).

Kinnarps – Raport Trendów Kinnarps [Kinnarps' Trend Report]
Prowadzące: Aleksandra Krawsz, Maria Lorenc
Godzina: 13:00–13.30

Prelekcja na temat trendów, które w perspektywie najbliższych lat będą miały wpływ na to w jaki sposób będziemy pracować, uczyć się i spotykać.

Ceramika Paradyż – Współczesne mieszkanie w XIX-wiecznej kamienicy
Prowadzący: Jacek Ferdzyn
Godzina: 14:00-14:30
Współczesne mieszkanie w zachowanej, XIX wiecznej substancji budowlanej na podstawie wybranych realizacji.
Stan zachowania oraz konieczność modernizacji XIX wiecznej substancji budowlanej ,w znaczącej większości mieszkaniowej, jest współcześnie jednym z wiodących do rozwiązania problemów przestrzeni śródmiejskiej Łodzi i innych miast o podobnej strukturze zabudowy. Należy przy tym podkreślić,że zachowana substancja,nawet zaniedbana,stanowi o wielkomiejskim charakterze śródmieścia. Z tematem tym zetknąłem się wielokrotnie,jako autor projektów modernizacji lub przebudowy kamienic,nazywanych w procesie projektowym budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi. Były to zarówno budynki stanowiące własność prywatną,jak i komunalną i zlokalizowane zawsze,w szeroko rozumianym,śródmieściu Łodzi. Doświadczenia z własnych realizacji dały asumpt do przemyśleń na temat oczekiwanej jakości mieszkania oraz czynników wpływających na nią, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnej sytuacji społeczno-gospodarczej. Pobieżne nawet analizy pozwalają na stwierdzenie, że jakość mieszkania to nie tylko rozwiązania funkcjonalno-techniczne budynku i lokali mieszkalnych, ale także zagospodarowanie terenu wokół obiektu i lokalizacja w strukturze śródmieścia.